dijous, 19 de febrer del 2009

Banff & Lake Louise


Com que aquesta setmana, no tinc clases, perquè és l’Spring Break (aquesta gent són tan optimistes que es pensen que ja ha arribat la primavera...), diumenge, me’n vaig anar d’excursió a Banff, que és un poble d’Alberta, on hi ha un parc natural. És un poble petit (d’uns 7.000 habitants) rodejat per les Rocalloses, a la frontera entre la British Columbia i Alberta. Vaig pujar a una muntanya (amb una mena d’aeri que en diuen gondola), per a veure la vall i les muntanyes, que sembla que no s’acabin mai; si us agraden les muntanyes, podeu veure més fotos aquí. Després, me’n vaig anar a les hot springs, que són unes aigües termals a l’aire lliure; al principi, la idea de passejar-se per allà fora amb banyador, quan saps que la temperatura màxima no arriba als 0ºC no és gaire temptadora, però després, té la seva gràcia estar a l’aigua calentona i que al costat de la piscina, hi hagi neu!

Es veu que una de les principals atraccions turístiques de Banff és la possibilitat de veure animals salvatges. Això, segurament quan fa més bo, és veritat, però a aquesta època de l’any, els que no hivernen deuen estar bastant amagats i jo només vaig veure un parell de cèrvols, al jardí d’uns apartaments, passejant tranquil·lament.

L’endemà, me’n vaig anar a Lake Louise, que és un poble a una hora més o menys de Banff, on hi ha unes pistes d’esquí i un llac molt gran. Realment, les vistes des d'allà són espectaculars i poder-hi anar a la primavera o a l’estiu, que es poden fer més excursions, deu ser increïble! Però, tot i el fred, jo m’ho vaig passar molt bé, passejant-me per sobre el llac glaçat; a més a més, hi havia una petita pista per a patinar sobre gel i una curiosa exposició de figures de gel.

Les mini-vacances van acabar amb una petita ruta pels carrers de Banff. Gràcies a això, he arribat a la conclusió que a Amèrica algunes ciutats tenen noms agrupats per temàtiques. Per exemple, a Philadelphia, hi ha bastants carrers amb nom de fruits secs, Chestnut St., Walnut St. (el carrer de la Castanya, el carrer de la Nou), i a Banff, gairebé tots els carrers tenien nom d’animal, Wolf St., Bear St. (el carrer del Llop, el carrer de l’Ós). Tot això m’ha portat a pensar en la quantitat de paraules que no sabem traduir, perquè en la nostra cultura no ho tenim o no són paraules que necessitem utilitzar, habitualment, com allò que diuen que els esquimals tenen moltes paraules per referir-se al color blanc. Per exemple, a Banff, hi havia el Gopher Street... gopher és una paraula que jo no havia sentit mai, però per lògica, vaig deduir que devia ser algun animal. Efectivament, avui, m’ho he estat mirant i és un animal que només habita a Amèrica del nord, que podríem definir entre una barrejar de talp i esquirol, he aconseguit trobar la traducció al castellà com a ‘taltuza’, amb la qual cosa m’he quedat igual, i en català, he descobert que pot voler dir ‘regatxo’ o ‘ragatxo’, que vol dir noi o noia dels encàrrecs (com en italià, ‘ragazzo’), cosa que he trobat molt curiosa, però no m’ha ajudat a trobar el nom de l’animal en qüestió. Amb la família dels cèrvols (per dir-ho d’alguna manera), em passa una cosa semblant. Jo en algun moment, vaig aprendre que deer vol dir cèrvol i la cosa es va quedar aquí. En canvi, ara descobreixo paraules com moose o caribou (la universitat on vaig no fa pas tants anys es deia College Cariboo). Doncs, el cas és que jo aquests animals no els acabo de diferenciar gaire bé, però ara més o menys ja ho he trobat (he trobat el significat i les traduccions, una cosa molt diferent és que si mai en veig un, no me’n recordaré del nom...). Un moose és un ant, que és una mena de cèrvol amb unes banyes molt grans, i un caribou, en català és un caribú; tot i que tinc sospites que un caribú i un ren (reindeer) és el mateix.

4 comentaris:

Anònim ha dit...

Quines fotos més guapes i els paissatges són impressionants.Ja magradaria fer una passejada pel llac glaçat i deixar-hi també les meves petjades a la neu. Banyar-me a la piscina d'aigua termal tb em faria grácia, lo que no m'en faria tant seria sortir de l'aigua amb la temperatura sota zero, em sembla que m'harien de fer fora de l'aigua a la força, jeje!!
Cecília.

[ò] ha dit...

Esther!!!!!!
I doncs????
Imagino que deus estar força enfeinada!!! Fa dies que no "dius" res...
Vols que t'expliqui un acudit? ;p
(x cert, has llegit el d'aquesta setmana?)

Esther ha dit...

Ostres, és veritat que fa dies que no dic res! I és una llàstima... justament ara que la meva mare s'havia decidit a comentar-me! :-) M'hi tornaré a posar ben aviat, però també és veritat que tinc força feina últimament.

I tant que vull que m'expliquis un acudit!! Sí que l'he llegit el d'aquesta setmana (no escric, però vaig consultant els de l'altra gent), però ja el sabia aquest xDD!

[ò] ha dit...

Veig que has canviat la foto de la Júlia!!!! XD
Que maca!!!
Últimament pel meu entorn hi ronden moltes criatures petites!!! i el meu cosí, que està a punt de parir (bé.. la seva dona, clar!!!!)