dimecres, 3 de setembre del 2008

Un parell d'apunts sobre aquest país


El post d’avui és un d’aquells que potser llegireu, però no crec que comenteu gaire. Bàsicament, tenia ganes d’explicar-vos alguna coseta i com que encara no he començat les classes i per no haver de parlar de la barbacoa a la qual he anat i repetir-me el divendres, que vaig a una altra (sí, això és el paradís dels hot dogs i les hamburgers with onion, ketchup and everything you can imagine!), doncs he decidit que us parlaria d’una cosa que podríem dir que és de ‘cultura general’, o que forma part d'un ‘coneixement totalment inútil però curiós’.

El Canadà està organitzat en províncies i territoris. Hi ha 10 províncies i només tres territoris (la majoria de terreny situat a més de 60’ de latitud a l’oest de la badia de Hudson està comprès en aquests territoris). La principal diferència entre una província i un territori és que la corona (britànica) va atorgar el poder a les províncies gràcies a la constitució de 1867 i els territoris van ser creats pel govern federal.

Bé, el cas és que quan arribes aquí t’adones que aquestes províncies tenen com un eslògan que de fet no se’n diu així, se’n diu motto, que (segons la gent del wikipedia) descriu la motivació o intenció general d’un grup social o d’una organització. A classe de francès, ja m’havien explicat que el Canadà en té (From Sea to Sea – de la mer jusqu’à la mer, que aquí tot és molt bilingüe) i que el Québec també, je me souviens, en teoria, en record al seu passat francès, però em pensava que era la única regió que en tenia, perquè com que abans eren francesos i a França diuen allò de Liberté, Égalité, Fraternité... però es veu que no són els únics.

L’altre dia, vaig descobrir que Vancouver també en tenia un de lema d’aquests – By Sea, Land and Air We Prosper (aquest a més a més rima!). Llavors, vaig pensar que seria curiós buscar els mottos de les diferents províncies del Canadà (a mi, almenys, em va tenir entretinguda una bona estona...). Són aquests:

British Columbia: Splendour without diminishment
Quebec: je me souviens
Ontario: Loyal she began, loyal she remains
Nova Scotia: One defends and the other conquers
New Brunswick: Hope restored
Manitoba: Glorious and free
Prince Edward Island: The small protected by the great
Saskatchewan: Strength from Many Peoples
Alberta: Strong and free
Newfoundland and Labrador: Seek ye first the kingdom of God

Northwest Territories: The New North
Nunavut: Our land, our strength

Aquests dos últims són dos territoris. Si ho compteu, veure que en falta un; és el territori del Yukon, que està a sobre la British Columbia (on jo estic) i fa frontera amb Alaska, que és l’únic que no en té. Els mottos no fan referència tots a un mateix tema: alguns parlen de llibertat, d'altres gairebé sembla que enyorin formar part d'un imperi, alguns recorden un passat gloriós i d'altres es descriuen geogràficament.

Ja està, s'ha acabat el parèntesis cultural... de moment!

8 comentaris:

vicki ha dit...

Uooooooooo es maku tot aixo del canadà eh?
Et trobem a faltar esther!!!
Un peto xula ja manire passant
es interessant perquè aixi aprenem coses! jejeje
Muaaaaaaaaa

Jut ha dit...

Ui ui ui, Esther!! ara si q veig q necessites començar les classes, axo d tnir tant temps lliure no crec q sigui gaire bo!! Aquest post ma recordat una classe de geografia... buuff!!! Ah!! aquestes mottos les podries traduir?? es q ja saps q jo ls idiomes no catalans, no els entenc gaire!!
A cuidar-se!!

Unknown ha dit...

Estic d'acord amb la judit!! I és que ja m'ha tornat a passar el plaç per apuntar-me a una academia d'idiomes!! He vist el teu e-mail massa tard!! ;P
Petons guapa!!

Esther ha dit...

Ei... no és gaire difícil! Montse, això del termini no cola (s'acabava avui a les 12 de la nit i a Prats encara no són les 9 del vespre...)!!! Hehe

Jo crec que de totes aquestes paraules, l'únic que pot ser que no us soni és el 'seek ye', que vol dir 'busca'. Molt bé, molt bé, així veig que si més no de feina quan torni no me'n faltarà: us puc fer classes d'anglès a Ca la Pili. :P

Ger ha dit...

Ei Esther,

que això ja ho havia pensat jo.....

Esther ha dit...

Què havies pensat, fer classes d'anglès o que jo te'n fes a tu? hehehe!

Anònim ha dit...

Eiiiii!!

Doncs a mi m'ha agradat molt conèixer això del Canadà! No tardis massa a animar-te a fer un comentari del mateix estil... ;) Si et ve de gust, clar.

Vinga, molta sort!!!

Esther ha dit...

Isaac, no et preocupis, que a mi aquest tipus de coses em fan molta gràcia i encara que em sembli que ningú m'escolta, jo les escric :P