dimarts, 16 de desembre del 2008

Ui quin fred que fa!

Això es comença a assemblar més al que a mi m’havien dit que era el Canadà. No sé si a l’altra gent que ha estat aquí li ha passat, però a mi, abans de venir, la gent em feia brometes sobre el fred; quan vaig arribar encara era estiu, i abans de marxar, ja em deien que segur que necessitaria l’anorac, tan bon punt baixés de l’avió. Era mentida. El Canadà és el segon país més fred del món, però ells estan convençuts que tenen quatre estacions, el que a mi em sembla és que totes quatre són més fredes que les nostres. El primer dia, quan vaig sortir de l’hotel, anava amb pantalons llargs, màniga llarga i la jaqueta, per si de cas (ja se sap que és un país fred i val més anar previngut!); feia fresqueta, perquè era d’hora, però s’estava bé. La primera persona que em vaig creuar va ser una dona amb pantalons curts i una samarreta de tires... em vaig deprimir! No feia calor per anar “vestit d’estiu”!

Bé, el cas és que des de llavors, sempre ha fet una mica més de fred del que faria a casa, però res exagerat. De fet, es veu que aquest any ha sigut especialment calorós; fa un parell de setmanes, vaig parlar amb una noia de Girona que està fent el doctorat a Edmonton (a Alberta, bastant més al nord d’aquí, on hi fa més fred) i em deia que era un hivern molt atípic i que encara no tenien neu. Jo crec que això i el fet que a Prats nevés a l’octubre confirmen el canvi climàtic, però aquest és un altre tema.

Com ja us vaig explicar, a Victoria feia molt bon temps. Doncs el dissabte el vespre, mentre estava a l’autocar de tornada cap a Kamloops, vaig rebre un missatge al mòbil d’una de les companyes de pis, que em deia que estaven a menys 24º. Gairebé no m’ho podia creure! Quan vaig arribar, hi havia més o menys dos pams de neu al terra i vaig tardar mitja hora a fer un trajecte que normalment hauria fet en uns deu minuts, perquè hi havia llocs on en comptes de neu, hi havia gel i s’havia de caminar amb compte per no caure. Quan vaig arribar al pis, tenia la cara congelada i els dits de les mans em cremaven pel canvi brusc de temperatura. A fora, portava dos guants (els venen de dos en dos, o sigui de quatre en quatre, uns de normals i uns de neu, per a posar-te per sobre), però semblava que no en portés i quan vaig entrar a casa amb la calefacció, les mans em cremaven.

Quan vaig engegar l’ordinador, vaig veure que la temperatura no era pas tan baixa; però llavors em van explicar que això era la temperatura de debò, però que la que es nota és més baixa per culpa del vent. Sabeu allò que el Tomàs Molina en diu (em sembla que només és a l’estiu) la temperatura de xafogor? Doncs jo diria que és el mateix. I ara cada dia, abans de sortir de casa, consulto aquesta pàgina web, que no sé si serveix de res, perquè de fred en passo igual, tot i que m’abrigo tant com puc, però suposo que m’ajuda a mentalitzar-me. Aquest dematí, he anat a comprar i a fer el café (sí, faig vacances i visc així de bé! :-)) i he aprofitat per fer unes quantes fotografies; no n’hi ha gaires, són molt semblants i no són especialment bones, però abans de sortir, el termòmetre marcava -20, segons internet notaves una temperatura de -30, no sé fer fotos amb guants i la meva mà no ha aguantat més de tres minuts a l’aire lliure.

De moment, em sembla que això és el més destacat pel que fa a climatologia. Bé, només comentar que aquí la gent continua menjant gelats, que no posen cadenes als cotxes, perquè porten rodes d’hivern, i que tenen un invent molt bo per treure el gel dels vidres, és una mena de pala amb un raspall a l’altra banda (un dia ja faré una foto). Ah! I sabíeu que aquí endollen els cotxes una estona abans d’engegar-los? Als parkings hi ha endolls; avui mateix, n’he vist un que en sortia un cable vermell molt llarg. I pel que em van dir, ara has de vigilar més quan vas caminant, no només perquè és més perillós, això és evident; aquí, els cotxes normalment han de parar, per a deixar passar els peatons, encara que estiguis travessant per on no toca; però ara quan camines representa que tu ja saps que els cotxes poden patinar per culpa del gel, per tant, si no vas per la vorera i t’atropellen és perquè no anaves prou en compte.

2 comentaris:

Anònim ha dit...

nena, ja t'ho vaig dir ahir.... però RECOI QUIN FRED!!!!!!!! :-( sort que véns tu cap aquí i no al revés :-D :-D
vinga..... dos dies més i ja podràs estar a -5ºC només :-D
petons!!!!

Esther ha dit...

Només a menys 5? Això no és res!!! :-) Saps què?? Aquesta gent està molt boja, eh! Avui, he vist un xino amb xandall i xancletes a baix a la laundry!!!